Holocaust v Litvě, Lotyšsku a Estonsku

Mapa etnického složení obyvatelstva Pobaltí, 1941-1942. (Foto: National Archives and Records Administration, College Park, courtesy of USHMM Photo Archives)

  • Začátek okupace: červen 1941

  • Osvobození: 1944

  • Počet Židů před válkou:

    • Litva: 154 000 (po připojení vých. Polska asi 250 000)

    • Lotyšsko: 93 000

    • Estonsko: 5 000

  • Celkem židovských obětí:

    • Litva: 130 000

    • Lotyšsko: 92 000

    • Estonsko: 1 000

Litva a Lotyšsko, které se v meziválečném období těšily vlastní nezávislosti, představovaly v předvečer druhé světové války významné centrum východoevropské židovské komunity. Na území Litvy žilo ve 30. letech přibližně 154 tisíc Židů, v Lotyšsku asi 93 tisíc. Ve třetí z pobaltských republik, v Estonsku, pak žilo zhruba pět tisíc obyvatel židovského původu.

Během druhé světové války prošlo Pobaltí dvojí okupací, sovětskou a posléze nacistickou, což zásadně ovlivnilo průběh genocidy Židů v této oblasti. V srpnu 1940 anektoval tyto tři republiky Sovětský svaz. Po útoku Německa na SSSR byly pobaltské státy začleněny do tzv. říšského komisariátu (Reichskommissariat) Ostland, který zahrnoval také větší část Běloruska a část severovýchodního Polska. Ostland spolu s říšským komisariátem Ukrajina spadal pod správu nově vzniklého ministerstva pro východní území, které řídil Alfred Rosenberg. Do čela komisariátu Ostland byl postaven Heinrich Lohse, své sídlo si zřídil v Rize.

Litva

Historie židovského osídlení Litvy sahá až do 14. století. V průběhu následujících staletí se Litva stala důležitým střediskem východoevropské židovské komunity. Židé tu představovali významnou součást především městské populace a například v hlavním městě Vilniusu, přezdívaném Jeruzalém východu, tvořili Židé v meziválečném období 36 % obyvatel. Vilnius představoval v té době centrum nejen ortodoxního judaismu, ale také sionistického a socialistického hnutí a jidiš kultury. Podobně jako v sousedním Polsku nelze však ani zde hovořit o židovské minoritě jako o plně integrované součásti zdejší společnosti, ale spíše o do značné míry odděleném katolickém a židovském společenství.

Ženy z kaunaského ghetta během příprav na deportaci do Estonska, 26. října 1943. (Foto: George Kadish/Zvi Kadushin, courtesy of USHMM Photo Archives)

V první polovině 20. let 20. století se počet Židů žijících v Litvě pohyboval kolem 154 000 (7,58 % populace), ale na začátku války prudce stoupl poté, kdy po okupaci východního Polska Sovětským svazem připadl v říjnu 1939 Vilnius s početnou židovskou populací Litvě (do té doby patřil Vilnius a jeho bezprostřední okolí Polsku); počet Židů vzrostl také v důsledku emigrace z okupovaného Polska. V roce 1941 tedy žilo na litevském území téměř čtvrt milionu Židů.

V polsko-litevském sporu v meziválečném období stáli Židé na straně Litevců, jejichž národní hnutí nevykazovalo narozdíl od polského známky antisemitismu. V první litevské vládě také zasedli dva židovští ministři. Poslanci v parlamentu mohli pronášet projevy v jidiš a v Kaunasu existovalo do roku 1924 dvojjazyčné označení ulic. Situace se pro Židy přiostřila po nástupu Hitlera k moci v Německu - projevy antisemitismu v Litvě tehdy měly většinou ekonomický podtext. Koncem 30. let se množí také případy fyzických útoků na Židy ze strany ulice.

V srpnu 1940 anektoval Litvu na necelý rok Sovětský svaz. V té době se prohloubil stereotyp židobolševika, vycházející z nadneseného počtu židovských komunistů spolupracujících s nenáviděnými Sověty, ačkoli židovský buržoazní nacionalismus byl v té době v Sovětském svazu potírán stejně tvrdě jako litevský.

Do ghetta v Kaunasu bylo v srpnu 1941 přivezeno asi 10 tisíc dětí a mladých lidí . Mnohé z nich museli tvrdě pracovat..., 1941-1944. (Foto: George Kadish/Zvi Kadushin, courtesy of USHMM Photo Archives)

Německý útok na SSSR v červnu 1941 proběhl bleskově, a tak se z litevského území podařilo před nacisty uprchnout jen nevýznamné skupině Židů. Z 225 tisíc, kteří tu žili na počátku německé okupace, se jich osvobození dožilo jen asi 8 tisíc. Nacisté propagandisticky využili předcházející sovětské okupace a vystupovali jako osvoboditelé od sovětského teroru (a židobolševismu), který vyvrcholil masovými deportacemi a popravami místních obyvatel. Genocidu Židů na tomto území provedli nacisté ve dvou fázích: v období krátce po začátku okupace masově vraždili příslušníci einsatzgruppen - Einsatzgruppe A, většinou ve spolupráci s místním obyvatelstvem. V druhé fázi, na podzim 1941, přešli nacisté k systematičtější likvidaci. Zřídili ghetta a koncentrační tábory, kde využívali otrocké práce vězňů. Ti byli postupně také likvidováni.

Einsatzgruppe A vedl SS-Brigadenführer Walter Stahlecker, tvořilo ji asi 1000 příslušníků SD a dalších policejních jednotek. Těsně po napadení země nacisty přerostla protisovětská nálada v zemi v několik protižidovských pogromů (v čele protisovětského povstání stála Litevská aktivistická fronta, která také proklamovala potřebu eliminace Židů v Litvě), protože sovětská okupace bývala spojována se Židy. Sami Litevci tak během nich zavraždili několik tisíc Židů. Einsatzgruppe A také využívala příslušníků místní paramilitární fašistické organizace šaulysů, ze kterých sestavila pomocné policejní prapory. Centrem masových poprav se staly zejména Ponary nedaleko Vilniusu a 9. kaunaská pevnost. Do konce srpna 1941 byla většina židovské populace Litvy z oblastí mimo větší města zavražděna. V listopadu 1941 byla zavražděna také větší část Židů, kteří byli koncentrováni v ghettech zřízených ve větších městech. Zbývajících asi 40 tisíc Židů bylo soustředěno v ghettech ve Vilniusu, Kaunasu, Panevežys, Šialiai a několika pracovních táborech. V roce 1943 bylo zlikvidováno i ghetto ve Vilniusu a kaunaské ghetto bylo přeměněno v koncentrační tábor. Asi 15 tisíc Židů bylo deportováno do táborů v Lotyšsku a Estonsku a pět tisíc do vyhlazovacích center v Polsku. Krátce před stažením z Litvy, koncem roku 1944, deportovali nacisté asi 10 tisíc Židů z ghetta v Kaunasu a dalších oblastech do táborů v Německu.

Z téměř tisíce Romů, kteří před nacistickou okupací žili v Litvě, přežila válku jen hrstka.

Lotyšsko

V Lotyšsku se Židé začali usazovat později než v Litvě. První zmínka o nich je sice z 16. století, natrvalo usazovat se zde ale směli až v první polovině 18. století. Podobně jako v jižněji položené Litvě jich žila na konci 19. století většina ve městech, především v hlavním městě Rize.

Ester Luriová, významná malířka, která prošla Kaunaským ghettem a koncentračním táborem Stutthof a své prožitky zachytila na svých kresbách, se sestrou Shifrou, 1923-1929. (Foto: Esther Lurie, courtesy of USHMM Photo Archives)

Po vyhlášení nezávislosti v roce 1918 získali Židé poprvé všechna občanská práva. Vzniklo několik židovských politických stran, které ve stočlenném parlamentu mívaly v průměru pět poslanců. Zastoupení menšin v parlamentu skončilo nastolením autoritativního režimu v roce 1934, nešlo ale o režim výslovně antisemitský. V Lotyšsku žilo před válkou asi 93 tisíc Židů. Protižidovské nálady přinesla až sovětská anexe v létě 1940, kdy se zde podobně jako v Litvě démonizovala role Židů spolupracujících se sovětskými okupanty. Stejně jako v případě Litvy šlo i zde především o nacistickou propagandu, která si kladla za cíl vyvolat nepřátelství vůči Židům, a tím přinejmenším lhostejný postoj, ne-li přímou účast při jejich likvidaci.

Ženy před svou popravou vedenou lotyšskou SD a policií nedaleko Liepáj. Masakr více něž poloviny židovských obyvatel města se odehrál 15. až 17. prosince 1941. (Foto: Zentrale Stelle der Landesjustizverwaltungen, courtesy of USHMM Photo Archives)

V červenci 1941, krátce po napadení SSSR Německem, iniciovaly nacistické okupační orgány několik pogromů proti Židům, které participující Lotyši považovali za odplatu za židovskou kolaboraci s bolševiky. Během čtyř měsíců do října 1941 zavraždily místní paramilitární jednotky vedené tzv. Arájsovým komandem 35 000 Židů. Arájsovo komando, utvořené na pokyn velitele Einsatzgruppe A Stahleckera a čítající 300 mužů, jezdilo po lotyšských městech a spolu s lokálními kriminálními živly, fašisty a policejními příslušníky zabíjelo pod dohledem Einsatzgruppe A židovské obyvatele a zapalovalo synagogy. Na podzim 1941 i zde přešli nacisté k druhé, systematičtější fázi genocidy. V srpnu bylo v Rize zřízeno ghetto pro 30 tisíc Židů. Po třech měsících byla asi polovina z nich zavražděna a zbylí vězni byli přemístěni do pracovního lágru. Koncentrační tábory vznikly také ve městech Liepája a Daugavpils. Koncem roku 1941 začaly přijíždět transporty německých, československých a rakouských Židů, kteří byli většinou zavražděni v lese Bikernieki nedaleko Rigy. Do léta 1942 sem bylo deportováno asi 60 tisíc Židů z jiných zemí. Na začátku roku 1943 žilo již jen asi 5 tisíc lotyšských Židů, kteří byli soustředěni v rižském ghettu a dalších pracovních táborech. V prosinci bylo ghetto v Rize zlikvidováno. Před blížící se sovětskou frontou v létě 1944 nacisté deportovali většinu ještě žijících vězňů na západ do tábora Stutthof.

Z původního počtu asi 93 tisíc lotyšských Židů jich válku přežilo jen tisíc, pro některé však věznění neskončilo s porážkou Německa: část jich po válce vyvezli Sověti do gulagů na Sibiř.

Z téměř čtyř tisíc lotyšských Romů požívalo před a více méně i po zabrání území Sovětský svazem značnou mír u svobody. Po vpádu nacistů byli všichni Romové soustředěni ve třech městech: Rezekna, Ludza a Vilaň. Systematickým mučením a hromadnými popravami v lesích připravili nacisté o život na 1500 lotyšských Romů.

Estonsko

V nejmenší a nejsevernější z pobaltských republik žilo v období mezi světovými válkami asi 1,1 milionu obyvatel, z toho přibližně 5 tisíc Židů. Téměř polovina z nich v hlavním městě Talinu. Židé se zde usadili teprve v polovině 19. století a stali se jednou z nepříliš početných menšin. Podle ústavy příslušela menšinám kulturní a školská autonomie, existovaly zde hebrejské a jidiš státní školy. Vzhledem k malému počtu tu však Židé nebyli, narozdíl od zbývajících dvou pobaltských republik, zastoupeni v parlamentu. V roce 1934 byla přijata nová, nedemokratická ústava. V zemi získávaly vliv skupiny místních fašistů, které vyvolaly antisemitskou kampaň. V březnu 1934 byl ale vyhlášen výjimečný stav a fašistický svaz byl rozpuštěn. V září 1939 bylo Estonsko pod nátlakem donuceno podepsat se SSSR smlouvu o vzájemné pomoci, v červnu 1940 bylo obsazeno sovětskou armádou a v srpnu připojeno k Sovětskému svazu. Několik desítek tisíc Estonců bylo deportováno na Sibiř, mezi nimi také asi 500 Židů.

Ruský, německý a estonský nápis u vchodu do koncentračního tábora Klooga říká: Stát! Budete zastřeleni bez varování!, asi 1944. (Foto: Esther Ancoli-Barbasch, courtesy of USHMM Photo Archives)

Těsně před obsazením země nacisty se většině estonských Židů podařilo uprchnout spolu s ustupující Rudou armádou do ruského vnitrozemí. V létě 1941 se Estonsko stalo součástí říšského komisariátu Ostland. V té době tu žilo jen asi 1000 Židů. Polovinu z nich zavraždili příslušníci Einsatzgruppe A za asistence místních fašistů. Ostatní Židé byli koncentrováni v táboře Harka nedaleko Talinu, kde byli do konce roku 1941 zavražděni. Na konferenci ve Wannsee v lednu 1942 bylo Estonsko prohlášeno judenrein. Od podzimu 1942 byly do pracovních táborů (Vaivara, Klooga, Lagedi aj.) zbudovaných v Estonsku deportovány desítky tisíc Židů z litevských i lotyšských ghett, včetně vězňů z Terezína. Ti, kteří byli ještě naživu koncem srpna 1944, byli před blížící se Rudou armádou evakuováni po moři do Stutthofu. V září zavraždili nacisté 1500 vilniuských Židů v táboře Klooga a v Lagedi byli židovští vězni zabiti jen několik hodin před příchodem Sovětů.

V poválečném období se do Estonska vrátila část Židů z Ruska a také ti, kteří přežili sovětské lágry na Sibiři. Koncem 50. let tu žilo přes 5 tisíc Židů. Někteří emigrovali začátkem 90. let, po obnovení estonské nezávislosti v roce 1991.

Podobně jako v Litvě byli téměř všichni z asi tisícové populace estonských Romů zavražděni, a to během jediné akce v roce 1942 ve vězení v Harku, kam byli rok před tím internováni.

Nezávislost pobaltských států a reflexe holocaustu

Vzhledem k tomu, že Litva, Lotyšsko a Estonsko získaly znovu nezávislost až s rozpadem SSSR v roce 1991, byla otázka holocaustu v těchto zemích po desetiletí překrucována a manipulovalo se s ní podle potřeb sovětské ideologie. Týkalo se to jak počtu obětí židovské genocidy, tak problému kolaborace a účasti místního obyvatelstva na vraždění Židů za druhé světové války. Sovětská kampaň usilovala o diskreditaci demokratizačního a národně emancipačního hnutí konce 80. let označováním Litevců a Lotyšů za kolaboranty nacistů a viníky genocidy židovského obyvatelstva. Z litevské strany naopak docházelo k bagatelizaci zločinů zdejších fašistů a nacionalistů (ve snaze relativizovat účast Litevců a Lotyšů na holocaustu a srovnávat jí s podílem Židů - jako spolupracovníků sovětské NKVD - na genocidě litevské a lotyšské). Podmínky pro zkoumání holocaustu přinesla až pozdní 90. léta.


Klíčová slova

Alfred Rosenberg, Heinrich Lohse, Walter Stahlecker, Ostland, Vilnius, Kaunas, Riga, Liepája, Daugavpils, Talin, Harka, Vaivara, Klooga, Lagedi, Klooga, Lagedi, Vilnius, Kaunas, Riga, Talin

  • Literatura:

  • Ezergailis, Andrew. The Holocaust in Latvia 1941-1944. Riga: The Missing Center, 1996. 465 s.

  • Halevy, Yechiam. Historical Atlas od the Holocaust. New York: U. S. Holocaust Memorial Museum, 1996. 252 s.

  • Švec, Luboš. Dějiny pobaltských zemí. Praha: NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 1996. 423 s.

  • Švec, Luboš. Holocaust v Litvě a Lotyšsku. In: Stín šoa nad Evropou. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2001, s. 177-191.

  • Pojar, Miloš. Šoa v Estonsku. In: Stín šoa nad Evropou. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2001, s. 192-195.

  • Joffo, Joseph. Z Paříže do Paříže. Praha: Mladá fronta, 1980. 222 s.