Bedřich Plaschkes
Olga Ottenfeldová
Božena Neumannová
Eliška Auerová
Anna Neumannová
Adolf Schäffer
Adolf Blum
Julius Zeisel
Margareta Bachrachová
Ivan Fink
Alois Allina
Bernard Frisch

Jeden den

Norský spisovatel Jostein Gaarder se na konferenci Forum 2000 vyslovil pro dialog s teroristy a fanatiky. Gaarder má rád filosofii, tedy lásku k moudrosti, a před pár lety o ní napsal bestseller „Sofiin svět“. Ta kniha se stala světově proslulou, protože o složitých duchovních koncepcích a pohledech na svět mluví způsobem, kterému rozumí téměř každý. Jeho knížku, která tříbí rozum a zároveň nabízí jedinečnou procházku dějinami lidského myšlení, si oblíbili hlavně mladí lidé. Pro ty je stále velkou autoritou. V Praze před několika sty význačných myslitelů srovnával prezidenta Bushe s Usámou bin Ládinem a poukázal přitom na podobnost jejich jazyka - stejně nesmiřitelného, přesvědčeného o vlastní pravdě.

Ve stejný den (16. října), možná dokonce ve stejnou dobu, co Gaarder hovořil v Praze o potřebě dialogu s fanatiky a teroristy, vrahy nevinných, se v terezínském kolumbáriu konalo pietní shromáždění při příležitosti 60. výročí zahájení transportů českých Židů do ghett a koncentračních táborů, v nichž za necelé čtyři roky zahynulo na 80 000 českých a moravských židovských občanů - přibližně 1/75 z celkového počtu dětí Izraele vyhlazených za druhé světové války. O šedesát let později přijeli do Terezína vzpomínat především ti, kteří přežili, a bylo jich podstatně méně než hostů na Foru 2000. Protože byli pár desítek kilometrů od Prahy, nemohli slyšet, jak Jostein Gaarder na Pražském hradě vyslovil pochybnost o tom, zda ozbrojený boj je nejlepší odpovědí na terorismus.

A potom, v podvečer téhož dne, představilo nakladatelství Paseka české vydání knihy americké historičky Debory Lipstadtové „Popírání holocaustu“. Přítomno bylo devět lidí mladých i starších. Lipstadtová v té knize rozborem textů popíračů holocaustu dokázala, že relativizování nejstrašnějších zločinů proti lidskosti představuje první krok k jejich omlouvání. Doložila, že zpochybňování nesporných fakt o vraždění a jeho motivaci vede po čase k popírání škodlivosti zločinných idejí jako takových. A konečně také ukázala, že s popírači holocaustu není proč mluvit: nejde jim totiž o poznání, ale o získání legitimity. Chtějí vést politický boj ve jménu adorace největších tyranů a vrahů, jejich ideologie a její příští moci.

To úterý 16. října jsem litoval, že znalec filosofie Jostein Gaarder, navrhující dialog s fanatiky a teroristy, nebyl místo na Foru 2000 v terezínském kolumbáriu. Zamrzelo mě, že americká historička Lipstadtová nehovořila na Foru 2000. A potěšilo mě, že ti, kteří fanatiky a masové vrahy přežili, byli v Terezíně, a ne v Praze, že neslyšeli Josteina Gaardera a nemuseli se trápit tím, o čem psala americká historička.

(Zkrácená verze textu, který odvysílala pražská redakce BBC dne 19.10. 2001.)

Facebook skupina
Kontakt: education@terezinstudies.cz
CC Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko (CC BY-NC 3.0)

Institut Terezínské Iniciativy Židovské Museum v Praze
Naši nebo cizí Evropa pro občany anne frank house Joods Humanitair Fonds
Claims Conference Fond budoucnosti
Nadační fond obětem Holocaustu Investice do rozvoje vzdělávání Bader
Nux s.r.o.