Bedřich Plaschkes
Olga Ottenfeldová
Božena Neumannová
Eliška Auerová
Anna Neumannová
Adolf Schäffer
Adolf Blum
Julius Zeisel
Margareta Bachrachová
Ivan Fink
Alois Allina
Bernard Frisch

Finkelsteinova argumentace nenávistí

Na tzv. téma „průmyslu holocaustu“, tj. politického a ekonomického zneužívání genocidy Židů za druhé světové války, vyšly zatím na západě dvě knihy, které vzbudily větší zájem. Ta první je považována za kvalitní práci; napsal ji Peter Novick, jmenuje se Holocaust v americkém veřejném životě a vyšla v New Yorku roku 1999. Ta druhá je Novickovým textem inspirována a do jisté míry s ním polemizuje. Jmenuje se Průmysl Holocaustu, úvahy o zneužívání židovského utrpení. Napsal ji Norman G. Finkelstein, který je v USA považován za neseriózního autora. V češtině zatím vyšla jen ta druhá, navíc s doslovem, jehož obsah je stejně kontroverzní jako sama kniha. Ale o tom až dále.

Holocaust jako ideologie

Norman G. Finkelstein se narodil roku 1953 židovským rodičům, kteří přežili varšavské ghetto a koncentráky v Osvětimi a Majdanku. Na tuto skutečnost se Finkelstein často odvolává a zaštituje se jí před svými kritiky. Dějinami holocaustu se před napsáním knihy nezabýval, vyučuje politickou teorii na City University v New Yorku, jeho hlavním oborem je arabsko-izraelský konflikt, přičemž je velkým kritikem izraelské politiky a zastáncem palestinských zájmů. Kvůli holocaustu se poprvé veřejně angažoval roku 1997, v době kdy vyšla kniha D. Goldhagena „Hitlerovi ochotní katani“. Na tuto knihu napsal tvrdý odsudek (po čase publikovaný v knižní podobě) a Goldhagena obvinil z rasismu vůči Němcům. „Průmysl Holocaustu“ vyšel v USA roku 2001 a rychle následovala cizojazyčná vydání - v němčině, švédštině, polštině, arabštině, japonštině ad.

Finkelsteinovy úvahy se opírají o několik základních tezí: Holocaust (psáno s velkým písmenem) je ideologickým zobrazením nacistického holocaustu. Ideologie propagandistického Holocaustu je zneužívána Státem Izrael a americkými vlivnými skupinami k prosazování politických a ekonomických zájmů. Za druhé - americký židovský establišment začal s tímto Holocaustem nikoli po druhé světové válce, ale až koncem 60., a především počátkem 70. let minulého století, v době, kdy Američané začali Izrael považovat za strategického partnera a Holocaustu využívali jako omluvu pro izraelskou okupaci palestinských území. Za třetí - židovské utrpení zneužívají pro vlastní obohacení jednotlivci (trnem v oku je Finkelsteinovi hlavně Elie Wiesel), mocné židovské a restituční organizace (především Claims Conference) a vůbec všichni, kdo pracují pro kampaň za odškodňování majetku uloupeného Židům v době nacismu. Celý odškodňovací proces je mu podezřelý: tvrdí, že mnozí, kdo odškodnění dostali, „vůbec žádnými oběťmi nebyli“, a naopak, ti, co je dostat měli, je „dostali nepřímo nebo dílem náhody“.

Finkelstein není považován za popírače holocaustu. Vždyť jím prošli sami jeho rodiče. Nicméně některé jeho úvahy popíračům přihrávají - například ta o počtu lidí, pro něž na počátku jednání se zástupci německého průmyslu žádala Claims Conference odškodnění. Finkelstein dochází svými výpočty k závěru, že válku by v takovém případě musely přežít tři miliony vězňů a říká: „Konečné řešení bylo podle dnešního standardního posuzování vysoce účinným průmyslovým vyvražďováním. Ale jestliže, jak uvádí průmysl Holocaustu, statisíce Židů přežily, nemohlo být konečné řešení zdaleka tak účinné. Muselo se jednat o náhodnou záležitost - přesně tak, jak namítají popírači holocaustu. Extrémy se přitahují.“

Argumentace nenávistí

Hlasy, které říkají, že utrpení Židů je zneužíváno pro osobní publicitu jednotlivců nebo obohacování, zaznívají v Americe, v Izraeli a v západní Evropě již léta. První, kdo to konstatoval, byl údajně bývalý izraelský ministr zahraničí Abba Eban svou trpkou poznámkou o tom, že „neexistuje lepší kšeft než kšeft se šoa“. Neustálé připomínání prožitého utrpení se často mění v balast a vyvolává v mladších generacích lhostejnost, v horším případě averzi k tématu (především v Německu, kde mimochodem Finkelsteinova kniha vyšla v nákladu 130 000 výtisků). Proto se hledají nové cesty, jak mladším lidem holocaust přiblížit: na konkrétních individuálních osudech, využíváním autentických svědectví, dokumentů. Finkelsteinova kniha ovšem žádný návod na to, jak holocaust prezentovat či jak s ním zacházet (či nezacházet), nepředkládá. Místo toho shromažďuje „důkazy“ o tom, jak se kdo v rámci „průmyslu Holocaustu“ provinil, a prezentuje je nevybíravým, skutečně nenávistným jazykem. „Oprávněné otázky, pochybný tón“ označuje jeho dikci americký Magazín Salon. Tímto způsobem své vývody již předem zpochybňuje. Navíc (jak dokládají recenze v západním tisku) se při obžalobě často trefuje vedle: fakta překrucuje či mění jejich obsah, vytrhává citáty z kontextu nebo cituje přímo lživě a často lpí na marginálních nepřesnostech, jichž se dopustili jeho protivníci. Finkelstein nevybíravě kritizuje židovské restituční instituce a jejich kampaň za získání peněz z „mrtvých kont švýcarských bank“. Samotnou existenci těchto kont, skutečnost, že je švýcarští bankéři sami nepřiznali, nijak nekomentuje. Finkelsteinovou „noční můrou“ je Claims Conference, již nařkl z marnotratného rozhazování peněz určených bývalým vězňům. Nikde ovšem nepíše, že v padesátých letech minulého století nebylo odškodnění přeživších žijících v poválečném komunistickém bloku možné nikoli z nedostatku dobré vůle na straně bývalého západního Německa (a Claims Conference), ale z důvodů politických - existovala důvodná obava, že komunistické režimy by peníze oprávněným příjemcům vůbec nepředaly. Mnohokrát (a velmi hrubě) napadá v knize Elieho Wiesela, jako „nejzkušenějšího dvorního dodavatele mystifikace zposvátnění holocaustu“; přitom neřekne, že se angažuje v boji za lidská práva pronásledovaných na celém světě, a nejen Židů. Když Goldhagenovu tezi o holocaustu, jenž se dle něj mohl uskutečnit díky přispění i „obyčejných Němců“, označuje za „standardní dogma Holocaustu“, ani se nezmíní o rozsáhlé diskusi, která se po vydání Goldhagenovy knihy v odborných kruzích a v médiích vedla. Za základní autobiografické knihy z doby šoa prohlašuje knihy Nabarvené ptáče od J. Kosiňského a knihu Fragmenty od B. Wiłkomirského. Přitom zcela opomíjí autentické a umělecky závažné výpovědi Prima Leviho, deníkové záznamy Anny Frankové či deníky Victora Klemperera.

Amerika a holocaust

Finkelstein fakt, že se o hrůzách šoa začalo otevřeně mluvit až koncem 60. let minulého století, vnímá jako důkaz, že Amerika a Izrael společně „vynalezli“ Holocaust zcela účelově: aby tak

  • ospravedlnili izraelskou politiku vůči Palestincům

  • Odvedli pozornost od obětí vlastní americké historie.

To, že se dříve o šoa příliš nemluvilo, vysvětlují pamětníci jinak než Finkelstein. Nikoli nezájmem o holocaust, nýbrž tím, že vzpomínky na něj byly ještě příliš živé, aby se veřejně probíraly. V Izraeli navíc hrálo svou roli i přehlížení přeživších jako lidí, kteří se „vzdali bez odporu“. Průlom v tomto myšlení znamenalo právě neuvěřitelné vítězství v roce 1967, kdy přeživší a jejich děti dokázali, jak umějí bojovat. Až poté se Židé dovedli vypořádat se svým minulým ponížením. Skutečnost, že z jejich utrpení někteří lidé později začali profitovat, je jiný problém, který Finkelstein svou knihou spíše diskredituje, než objasňuje. Ostatně, jak poznamenává historička D. Lipstadtová, patří k těmto lidem i sám autor: „Stále se ohání faktem, že je dítě přeživších, aby získal svobodu v kritice židovského společenství a Státu Izrael. Ve skutečnosti dělá totéž, co u jiných tolik kritizuje: vyrábí si vlastní průmysl z tragédie, která kromě jiných postihla i jeho rodiče.“

Doslov k českému vydání

To, že Norman Finkelstein není seriózní badatel, prozrazuje jeho jazyk a argumentace. Také fakt, že docent Pavel Barša (nar. 1960, působí v Ústavu politologie FF UK) není objektivním interpretem, schopným zhodnotit Finkelsteinův význam (či spíše tezi o zneužívání šoa obecně), je zřejmý při četbě jeho doslovu. Barša vystudoval FF UJEP v Brně, obor marxisticko-leninská filosofie - politická ekonomie (absolvoval roku 1984) a ve výkladu tuto erudici nezapře. Užívaje citáty z Finkelsteina a Novicka, zaštiťuje se Buberem, Arendtovou a Hugo Bergmanem a „izraelskými intelektuály a publicisty“, vnímá historický arabsko-izraelský spor jednoduše: Izrael uplatňuje vůči Arabům „partikulární mocenské zájmy“ a památka na holocaust mu v tom slouží jako zbraň. Izrael je „vojenský hegemon Blízkého východu“ a holocaust v něm plní „ideologickou funkci vůči palestinským Arabům“. Američtí Židé jsou zase „nejúspěšnější etnická skupina USA“ - která díky „kultu holocaustu“ brání rovnoprávnosti amerických černochů. Rozehrává-li Finkelstein škálu obvinění a osobních útoků, dodává jim Barša ideologický, marxistický rámec. V této kombinaci je české vydání knihy velmi pochybným zdrojem skutečných informací o tématu. Může však posloužit jako poměrně kompletní sbírka základních antiamerických a antiizraelských argumentů, šířených na amerických i evropských univerzitách tzv. levicovými intelektuály.

Facebook skupina
Kontakt: education@terezinstudies.cz
CC Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko (CC BY-NC 3.0)

Institut Terezínské Iniciativy Židovské Museum v Praze
Naši nebo cizí Evropa pro občany anne frank house Joods Humanitair Fonds
Claims Conference Fond budoucnosti
Nadační fond obětem Holocaustu Investice do rozvoje vzdělávání Bader
Nux s.r.o.