Výukovou lekci v rozsahu 90 minut lze realizovat online formou distanční výuky, zároveň jí lze ale také použít i v prezenční výuce.
Využití
a) pro třídy, které navštívily výstavu o Anne Frankové jako návazný, rozvíjející program, který je možné použít také jako
reflexi po návštěvě výstavy;
b) pro třídy, které na výstavu teprve půjdou jako příprava a motivace;
c) pro průvodce výstavou v rámci jejich přípravy nebo po skončení projektu na jejich škole jako návazný vzdělávací
program rozvíjející vědomosti a dovednosti, získané na výstavě;
d) pro všechny žáky v odpovídající věkové cílové skupině, kteří mohou lekci využít při výuce moderních
dějin (kapitola Moderní doba) nezávisle na výstavě Nechte mě být, jaká jsem
.
Pomůcky
Všechny dostupné materiály jsou umístěny v elektronické podobě na padletu Zachránci a zachránění.
Kontextové informace
Od roku 1935 platí v Německu tzv. norimberské zákony (viz slide s obrázkem), v protektorátu začínají platit od 16. 3. 1939. Lidé označení za Židy tak postupně pozbývají svých práv, ocitají se v tzv. ghettu beze zdí a od podzimu 1941 čekají na povolání do transportu.
Zároveň se objevují projevy solidarity a pomoci - viz slide s dvěma až třemi obrázky z komiksu Anne Franková - komiksový životopis.
(7 min)
Evokační otázky - práce ve skupinách
-
Proč se lidé rozhodnou pomoci?
-
Existuje nějaká definice
zachránce
?
(5 min)
Společná prezentace oken skupin
-
k čemu ve skupinkách dospěli
(5 – 7 min)
Práce ve stejných skupinách
Vyznačte na časovou osu významná rozhodnutí, které museli na své životacestě/roadmap udělat lidé z vašeho medailonku.
Pomůcky: medailonky, připravený padlety se jménem osoby/osob, jejich fotkou, medailonky - ve skupině se na rozhodnutích
shodněte.
(15 min)
Společně
Představte během 3 minut osoby z vašich medailonků a jaká rozhodnutí museli ve svém životě udělat.
(14 min)
Nové skupiny
Skupiny je potřeba rozdělit tak, že se v každé potakjí po jednom z předchozích skupin. K dispozici tak mají všechny
4 časové osy.
Úkoly:
-
Mají zachránci něco společného?
-
Jaké byly jejich motivy?
-
Co vás zaujalo?
(7 min)
Společná prezentace
(8 min)
Volně komentujte tento výrok (společně)
Dělali jsme pouze to, co je pro lidské bytosti samozřejmé: pomoci lidem v nouzi.
– Miep Giesová
(5 min)
Shrnutí lektorky
Viz slide s přehledem Spravedlivých mezi národy.
(3 min)
Reflexe
Pětilístek na slovo Zachránce – slovo Zachránce
bude řečeno až při zadání: kdo chce, může přečíst/ukázat;
v padletu je pdf se strukturou a popisem, píší si sami na papír.
(5 min)
Cca 80 min
Lekce byla vytvořena v rámci projektu Nechte mě být, jaká jsem - vrstevnické vzdělávání a historická gramotnost
podpořeném MŠMT v roce 2021.