Úvod
Pro studenty je těžké krutost holocaustu pochopit. Jak je možné, že lidé dokáží páchat taková zvěrstva na jiných lidských bytostech? Jak je možné, že někteří dokázali tuto hrůzu přežít a neztratit víru? Holocaust bude studentům připadat velmi vzdálený jejich vlastnímu životu a zkušenostem. Proto je důležité dát historii konkrétní tvář. V tomto modulu se studenti blíže seznámí s konkrétní osobou nebo rodinou.
Pokyny
Základní materiály:
Tento modul využívá vzpomínky pamětníků uveřejněné na těchto internetových stránkách, a to především v sekci Vzpomínky. Některé vzpomínky byly též převzaty z Židovské ročenky.
Délka modulu:
2 vyučovací hodiny (plus domácí příprava).
Potřebné materiály:
Přístup na Internet, vytisknutá mapa Evropy (s hranicemi z roku 1938), papír a psací potřeby.
Aktivity
Krok 1:
Rozdělíme třídu do čtyřčlenných skupin. Každá skupina si přečte jednu vzpomínku podle výběru učitele (text by neměl být příliš dlouhý - učitel může text vzpomínky pro studenty zkrátit). Studenti čtou text individuálně.
Krok 2:
Studenti odpoví sami za sebe na následující otázky a své odpovědi zapíší:
-
Co je na příběhu nejvíce zaujalo?
-
Jaký měli pocit, když příběh četli?
-
Jaké dvě otázky by chtěli této osobě položit?
Krok 3:
Studenti odpovědi na tyto otázky prodiskutují ve skupině.
Krok 4:
Studenti dostanou mapu Evropy. Najdou a označí město nebo vesnici, kde se jejich pamětník narodil (nebo kde strávil většinu svého mládí). Poté se studenti pokusí získat nějaké historické informace o daném místě. Na Internetu a v literatuře vyhledají údaje o místní židovské komunitě (obvyklé profese v daném místě, kulturní spolky, školy apod.).
Základní informace o židovských komunitách v českých zemích lze nalézt v: Internetové stránky:
-
Fiedler, Jiří. Židovské památky v Čechách a na Moravě (Jewish Heritage Sites in Bohemia and Moravia). Praha: Sefer, 1992. 200 s.
-
Gold, Hugo. Židé a židovské obce v Čechách v minulosti a přítomnosti. Brno - Praha: Židovské nakladatelství, 1934.
-
Gold, Hugo. Die Juden und Judengemeinden Mährens in Vergangenheit und Gegenwart. Brünn: Jüdischer Verlag, 1929. 15 s.
Krok 5:
Každá skupina krátce ostatním představí, jak asi vypadal život jejich pamětníka před válkou.
Krok 6:
Studenti se vrátí do skupin. Každá skupina zjistí informace o táborech, ve kterých byl jejich pamětník vězněn, nebo o cestě, kterou utíkal. Tábory nebo cestu zaznačí na mapě. Velkou část těchto informací najdou studenti přímo na těchto internetových stránkách.
Krok 7:
Učitel položí třídě následující otázku: Proč se většina pronásledovaných lidí nepodařilo uniknout před nacistickým terorem?
Odpovědi studentů učitel napíše na tabuli. Doufejme, že se mezi nimi vyskytnou i tyto názory:
-
důsledný postup nacistů
-
nebezpečí odhalení ukrývaných osob
-
země mimo okupovanou zónu přijímaly jen omezený počet uprchlíků
-
vliv propagandy a antisemitismu
-
kolaborace
-
lhostejnost společnosti
-
politika teroru vůči jednotlivcům a skupinám, které pomáhaly Židům
jako ovce na porážku.
Krok 8:
Každý student napíše pamětní projev, báseň nebo nakreslí obrázek připomínající zaniklá společenství.