-
Cíl:
-
Studenti by si měli uvědomit, jak může být jejich vnímání obrazové (či jiné) informace ovlivněno předsudky a stereotypy, kterých si nejsou vědomi.
-
Velikost skupin:
-
Tři stejně početné skupiny rozmístěné po třídě tak, aby se vzájemně nerušily a neovlivňovaly.
-
Čas:
-
30 min.
-
Předmět:
-
Občanská nauka, rodinná výchova, u pokročilých studentů se dá hodina využít i v konverzační části cizího jazyka.
-
Pomůcky:
-
fotografie rodiny s popiskem pro každého studenta (či skupinu) - ve formátu PDF
-
papír, tužky
-
formuláře etnologické zprávy - ve formátu PDF
-
Postup:
-
Rozdělte studenty do tří skupin, které budou samostatně pracovat v různých částech učebny tak, aby se co nejméně vyrušovaly. Jde o to, aby studenti neodhalili fakt, že všichni pracují s totožnou fotografií.
-
Rozdejte všem kopii fotografie rodiny Jaroslava Heráka, každé skupině však s jiným popiskem.
-
Sdělte studentům, že cílem jejich práce je na základě informací z fotografie a vlastních znalostí napsat imaginární stručnou zprávu z etnologického výzkumu.
-
Dejte studentům asi 15 minut na vypracování zprávy.
-
Po odebrání kopie fotografií mluvčí každé skupiny prezentuje výsledky své zprávy. Hlavní informace čtených zpráv zapisujte na tabuli.
-
Naveďte studenty k tomu, aby se vyjádřili k rozdílům ve zprávách jednotlivých skupin.
-
Prozraďte pointu: fotografie byly pro všechny skupiny totožné, autentický popisek je popisek č. 3 - jedná se o fotografii romské osady v Luhačovicích v roce 1943.
-
Závěr:
-
Na skutečnost často nahlížíme přes zprostředkované, neautentické informace, které jsme neověřili vlastní zkušeností. Cílem hry bylo odhalit, jak tato předpojatost ovlivňuje vnímání fotografie a jak ji díky předem zformovaným představám o jednotlivých etnických skupinách můžeme dezinterpretovat.
-
Diskutujte se studenty o následujících otázkách:
-
Jak dopadlo hodnocení romské osady? Lišily se popisy jednotlivých skupin od toho, co ,,skutečně vidíte"?
-
Ovlivnily zprávy studentů domněnky, tušení, stereotypy, předsudky?
-
Co ovlivnilo vnímání mexické, sicilské a romské kultury ?
-
Pozn: Autorka se nechala inspirovat vzorovým příkladem v projektu Varianty, Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
Pro tuto hodinu byla využita fotografie rodiny Herákových z Luhačovic, vybraná z příběhu Jaroslava Heráka uveřejněného na těchto internetových stránkách. S jeho příběhem pracuje i vzorová hodina Holocaust Romů.