Tuto otázku, která dodnes bouří hladinu nejen odborných, ale též veřejných diskusí, si klade Jan P. Kučera ve své nové knize "... je hodně Hitlera ve Wagnerovi" (název je citátem z Thomase Manna). Nejde ovšem o životopis slavného skladatele - ten Kučera ostatně publikoval již v 1995 (Drama zrozené hudbou. Richard Wagner), ale o politologickou analýzu Wagnerova myšlení. To ovšem nelze provést bez důkladného pochopení jak Wagnerovy hudby, tak i jeho děl zaměřených na společnost a politiku. K tomu má málokdo tak dokonalou kvalifikaci jako Jan P. Kučera, v jehož osobě se ojedinělým způsobem spojuje výborná znalost Wagnerovy hudby s osobností politologa. Kučera mnoho let působil ve Státní opeře, ale zároveň také na politologii na Univerzitě Karlově. Jeho kniha je psána s láskou a chutí, vtipně, ne-li přímo ironicky. Kučera se i přes svůj patrný obdiv k Wagnerově osobnosti nijak nezdráhá dotýkat se mistrových slabších stránek, např. jeho neobyčejné samolibosti.
S Kučerou tak můžeme sledovat zajímavé Wagnerovy proměny: od drážďanského revolucionáře z roku 1848 k dvornímu skladateli bavorského krále Ludvíka a k pozdějšímu Wagnerovu (uskutečněnému) snu o vytvoření divadla a hudebního centra v Bayreuthu. I přes obdivuhodný posun od radikálního revolucionáře k mnohem konzervativnějšímu světonázoru je možné ve Wagnerově myšlení vysledovat rysy prolínající se celou jeho tvorbou. Kučera především zdůrazňuje myšlenku vykoupení tehdejší - podle Wagnerova názoru pokleslé - společnosti, vykoupení, jehož prostředkem pochopitelně měla být hudba, a to především Wagnerova hudba.
Vídeňská karikatura na Wagnerův antisemitismus. (Obr. převzat z recenzované knihy.)
O Wagnerově antisemitismu bylo již sepsáno mnoho učených spisů. Nejznámějším Wagnerovým protižidovským textem je článek Židovství v hudbě uveřejněný anonymně v roce 1850. V něm Wagner spojuje podle něj neblahou komercializaci soudobé hudby s židovstvím, neschopným údajně skutečných tvůrčích, uměleckých činů. Ostny Wagnerovy kritiky ovšem nemíří pouze na úlohu Židů v hudbě, ale též na údajnou roli Židů a židovského ducha v moderní společnosti. Židé se tak stávají symbolem všech kritizovaných společenských jevů: materialismu, honby za penězi, kapitalistického uspořádání. Jisté také je, že Wagnerův antisemitismus byl podpořen jeho obratem proti hudbě některých židovských skladatelů, především proti tvorbě Meyerbeerově. Wagner tento antisemitský text znovu - tentokrát pod svým jménem - publikoval v roce 1869 jako v knižní podobě. Ta mj. inspirovala Jana Nerudu k uveřejnění neblaze proslulého antisemitského spisku Pro strach židovský.
Kučera - podobně jako další autoři - zdůrazňuje, že Wagnerův antisemitismus je třeba vidět v souvislosti s jeho ostatním dílem a s jeho představami o uspořádání společnosti. Židé pro Wagnera byli symbolem moci kapitálu a komercializace, všeho povrchního a v jádru neněmeckého. Jestliže židé ztělesňují zhoubnou moc kapitálu, jejich 'sebepřekonání' neznamená nic jiného, než překonání alarmujícího stavu společnosti, čili její obrození.
Pouze umění bylo schopné tento stav překonat, a právě toto umění nyní Wagner viděl smrtelně ohroženo kšeftem
. Podle Kučery tak antisemitismus byl výsledkem Wagnerova mimořádného, nekompromisního uměleckého idealismu
. Kučera správně poukazuje na to, že nezřídka bývá zveličován Wagnerův vliv na vývoj moderního německého antisemitismu, a zdůrazňuje, že se Wagner od německého antisemitského hnutí, které vyrostlo na přelomu 70. a 80. let 19. století, distancoval. Wagner se také zajímal o rasovou teorii a udržoval styky s hrabětem Gobineauem, jehož Esej o nerovnosti ras byl jedním ze základních stavebních kamenů moderního rasismu. Podle Kučery však Wagner nakonec rasové představy odmítl.
Otázkou ovšem zůstává, zdali Kučera příliš nezvýrazňuje rozdíl mezi Wagnerem a ostatními antisemity 19. století. Zatímco např. o Karlu Marxovi a mnoha dalších se dozvídáme, že byli hrubí a nevybíraví antisemité, pro Wagnera má Kučera vždy vysvětlení jeho motivů. Ve skutečnosti by se však podobné vysvětlení motivů a světonázorových souvislostí dalo aplikovat i na ostatní postavy zaujímající významné místo v dějinách antisemitismu. Také pro mnohé z nich byli Židé především symbolem neblahého společenského stavu, ztělesněním liberalismu, kapitalismu, francouzské revoluce či socialismu a později komunismu. Jak ovšem zkušenost ukázala, hranice mezi útoky na Židy jako symbol a na Židy z masa a kostí je často mlhavá a snadno překročitelná.
Dalším problémem je, že se Kučera snaží antisemity 19. století příliš jednoznačně rozdělit na ty, kteří zastávali rasovou doktrínu, a na antisemity, kteří rasismus nepřijali či odmítali. To mu pak umožňuje jasně a zřetelně odlišit Wagnerův antisemitismus od nacistického antisemitismu a tím i podkopat představu o Wagnerovi jako o předchůdci holocaustu. Jistě můžeme souhlasit s tím, že nelze zjednodušujícím způsobem hovořit o nějakém vztahu Wagnera k Osvětimi, ale na druhou stranu je nutno upozornit, že Kučera zde podléhá rozšířenému klamu, který vzniká interpretací antisemitismu 19. století ze zpětného pohledu, tedy jako fenoménu vrcholícím v holocaustu. Takový výklad dějin antisemitismu pak pochopitelně zdůrazňuje význam rasové doktríny. Ve skutečnosti nelze v 19. století rasový a ten ostatní
antisemitismus tak snadno oddělit. I u antisemitů označovaných za nerasové se objevují četné rasové prvky, které podsouvaly Židům negativní psychické a fyziognomické vlastnosti, kterých se - jak je zřejmé - Židé nemohou např. přestupem ke křesťanství či změnou chování zbavit. Dokonce i katoličtí antisemité v mnoha případech zpochybňovali účinnost křtu Židů, tedy jednu ze svátostí katolického vyznání. Také Wagner, jehož Židovství v hudbě se ostatně co do hrubosti známému Marxovu protižidovskému textu bezpochyby vyrovná, v tomto spise velmi barvitě podává obraz Židů neschopných asimilace, Židů, kteří nejsou z povahy schopni skutečně tvůrčí řeči a - podobně jako řada dalších - tak není v dichotomii rasový-nerasový antisemitismus jednoznačně zařaditelný.
Wagnera však bezpochyby nelze považovat za žádného bezprostředního předchůdce, neřkuli původce nacistické genocidy. Na druhou stranu však patřil do velké rodiny německých antisemitů 19. století a i on se podílel na vytváření antisemitské společenské atmosféry, která mj. pod brutalizujícím vlivem první světové války vedla k vzniku nacistického hnutí. Kučera v posledních kapitolách velmi dobře ukazuje, jakým způsobem byl odkaz Wagnera v tzv. bayreuthském kruhu a v nacistickém Německu zkreslován, vulgarizován a hrubě zneužíván. Sám Adolf Hitler již od počátku 20. let 20. století k Bayreuthu udržoval velmi intenzivní vztahy a byl tam také rád přijímán.
Kučerova kniha - i přes některé kritizované prvky - bezpochyby patří v celosvětovém měřítku k nejlepším analýzám Wagnerova politického myšlení a antisemitismu a nelze ji než doporučit. Zdá se, že spory o Wagnerův antisemitismus jsou stále velmi aktuální a že neztrácejí na výbušnosti. Dokladem mohou být také bouřlivé kontroverze, které v současném Izraeli doprovázejí každý pokus o veřejné uvedení některého Wagnerova díla.
Kučera, Jan. P. ".. je hodně Hitlera ve Wagnerovi". Kapitoly z estetické politiky. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 2001. 382 s. |