Když nacisté obsadili zbytek území bývalého Československa a nastolili svůj okupační režim, přinesli s sebou svou
rasovou ideologii a tím i definici artfremder Rassen
, tj. cizorodých ras, kterými byli Židé, cikáni a černoši.1 Za Židy považovali i ty, kteří
se sami jako Židé neidentifikovali, nýbrž například pocházeli z rodin, které už před několika generacemi konvertovaly
ke křesťanství. Definice toho, koho považovali za Žida, kodifikovali v takzvaných norimberských zákonech. Seznam svých budoucích obětí
si nacisté vytvořili pomocí dlouhodobého a komplikovaného procesu. V něm využili úřední dokumenty, dokumenty židovských
obcí a na území Německa i sčítání lidu.2 U lidí, které považovali za cikány
, takovou možnost neměli. Nacistická
definice cikánů
byla založena především na pseudovědeckém výzkumu Dr. Roberta Rittera, který od roku 1936 vedl
takzvaný Výzkumný ústav pro rasovou hygienu
(Rassenhygienische Forschungstelle) u Říšského úřadu zdraví. Tento
výzkumný ústav určil pomocí genealogického výzkumu v kombinaci s policejními rejstříky a pseudovědeckými antropometrickými
kritérii, kdo platil za rasového cikána
nebo cikánského míšence
. Tento proces byl zahájen později, než došlo k
vytvoření kartoték Židů, a probíhal většinou až během druhé světové války. Po zřízení Protektorátu měli
nacisté rychle k dispozici dokumenty, pomocí kterých mohli i na území českých zemí určit, kdo byl podle definice
norimberských zákonů Žid. Ohledně cikánů
ale podobné dokumenty k dispozici neměli.
K dispozici měli policejní evidenci cikánů
, kterou začala vést československá policie v roce 1925 a která byla potom vedena
na základě zákona č. 117/1927 Sb. z.a.n. o potulných cikánech
. Tento zákon definoval cikány
na základě životního stylu. Paragraf 1 tohoto zákona zněl: Za potulné
cikány podle tohoto zákona pokládají se cikáni z místa na místo se toulající a jiní tuláci práce se štítící,
kteří po cikánsku žijí, a to v obojím případě i tehdy, mají-li po část roku hlavně v zimě stálé bydliště.
Vágní definice potulných cikánů
v tomto zákoně je v souladu také s pojetím samotného pojmu cikán
v tehdejší
české společnosti. Za cikány
byli považováni jednak Romové a Sintové jako etnická skupina (dobově Cikáni
), jednak
obecně osoby, které na základě vžitých předsudků a stereotypů svým způsobem života a tělesnými nebo (většinou
špatnými
) povahovými vlastnostmi první skupinu jen připomínali (cikáni
, např. tuláci, potulní brusiči či deštníkáři,
kramáři, drobní kolotočáři).3 Slovník jazyka českého z roku 1937 uvádí, že cikánem
je příslušník potulného
národa Cikánů
, ale také obecně taškář, lhář, podvodník
.4
Předtím, než nacisté tuto evidenci využili ke svým účelům, byla do Protektorátu převzata různá jiná opatření
z Říše.
Ediční poznámka k užití výrazu "cikán" na portálu holocaust.cz.
Další kapitola: OKUPACE A PŘEVZETÍ NĚMECKÝCH ZÁKONŮ A NAŘÍZENÍ