Po odtransportování většiny romského obyvatelstva zůstal na území Protektorátu na svobodě blíže neurčený počet Romů. Skupina zhruba dvou set z nich, která byla propuštěna při sestavování transportů na základě povolení kriminální policie, se měla zřejmě v budoucnu podrobit nucené sterilizaci.1 Malá část Romů byla nuceně nasazena na práci v Říši, část se ukrývala (např. u příbuzných, přátel nebo v lesích), část uprchla na Slovensko.2
Ani útěk a skrývání však neznamenaly jistou záchranu. Větší skupiny (např. rodiny) se pohybovaly pomaleji, byly
více nápadné a hůře nacházely potřebný úkryt a jídlo. Jednotlivec mohl mít sice větší šanci uniknout, ale na
druhou stranu se musel často odhodlat opustit své nejbližší bez jistoty, že se někdy shledají. Uprchlíci se nemuseli
skrývat jen před bezpečnostními orgány, ale také před většinovým obyvatelstvem. Ačkoliv se našli lidé, kteří
se snažili nejrůznější formou pomáhat, např. poskytnutím dočasného nebo trvalého úkrytu, jídla apod., ne každý
byl ochoten riskovat a pomoct. Tím spíše cikánům
, kteří běžně čelili předsudkům a opovržení. Genocidní opatření
úřadů z těchto rasistických postojů tehdejší společnosti vycházela. Lidé proto běžně souhlasili s postupnými
radikalizujícími se tendencemi směřujícími k potlačování práv různých skupin obyvatel vedoucích až k jejich
hromadné likvidaci. Navíc byl anticikanismus spolu s antisemitismem v nacistickém režimu nepřetržitě přiživován
propagandou v tisku a rozhlase.
Strastiplný osud měla např. Zilli Reichmannová (nar. 1924) z rodiny česko-německých Sintů, která uprchla z cikánského
tábora
v Letech u Písku v listopadu 1942. Po několika dnech byla zatčena a v březnu 1943 odtransportována do Auschwitz-Birkenau.
Téhož roku se tam setkala i se svou tříletou dcerou, rodiči a dalšími příbuznými, kteří mezitím prošli cikánským
táborem
v Letech u Písku a následně v Hodoníně u Kunštátu. Zatímco Zilli byla 2. srpna 1944 odvezena do KT Ravensbrück,
zbytek rodiny byl téhož dne poslán do plynu. Z pobočného tábora KT Ravensbrück se jí později podařilo uprchnout
a ukrývala se v Berlíně, kde se dočkala osvobození. Po skončení války se usadila v Německu, kde dosud žije a podává
svědectví o svém pronásledování.3
Někteří jednotlivci se také aktivně zapojovali do protinacistického odboje. Např. na Českomoravské vrchovině se
proslavil „Černý partyzán“ Josef Serinek (1900–1974), který na podzim 1942 úspěšně uprchl z cikánského tábora
Lety
u Písku a následně zformoval partyzánský oddíl Čapajev
, jinak zvaný Černý
.4 Dalším byl např. Antonín Murka
(1923–1989), který se po svém útěku z cikánského tábora
Hodonín u Kunštátu zapojil do protinacistického odboje
na rodném Valašsku.5
Další kapitola: ZÁVĚR