Irma Bauerová
Alžběta Justitzová
Olga Zeiselová
Hanuš Oplatek
Marie Taussigová
Lily Steinerová
Regina Taussigová
Rudolf Ohrenstein
Liliana Adlerová

Konec starého Josefova

Motivy Židovského Města na obrazech Antonína Slavíčka

Galerie hlavního města Prahy uspořádala v Městské knihovně výstavu děl Antonína Slavíčka (1870-1910) z posledních let malířova života, kdy se na jeho obrazech často objevuje stará Praha. Málo se ví, že slavný malíř nacházel řadu motivů i v Židovském Městě.

Jatka v páté čtvrti II, olej, tampera, plátno, 1906.

K malování staré Prahy přivedla Antonína Slavíčka pokračující asanace Starého a Židovského Města a snad i zájem, se kterým byl tento projekt sledován veřejností. Na mnoha místech dává najevo svůj nesouhlas: „Chodívám teď v uličkách města pražského a mám den ode dne větší dopal, že se vše bourá. Ať si mluví moderna architektury, nevím co - přirostou jisté kameny k srdci a marně se ptám, kde je ona objektivní definice, onen názor, který by spojoval všechno, jak lásku k pokroku i lásku k rodné půdě, a tak i umělecké přesvědčení,“ píše profesorovi J. Gollovi v roce 1901. Již tehdy začíná jeho úsilí o malířské vyjádření prostředí staré Prahy, v němž se mísí vzpomínky na dětská léta v rodné Dominikánské (Husově) ulici a důvěrná znalost staropražských zákoutí.

Nejprve vyhledává odlehlé oblasti na pobřeží starého Josefova (1900), Na Františku a v okolí Anežského kláštera (1901). O něco později pracuje již uprostřed asanačního obvodu, jak dosvědčuje obraz Ze staré Prahy (1902), zachycující staré domy ve Zlaté uličce - kdysi nejživější obchodní tepně ghetta - po zbourání protějšího bloku okolo Maiselovy synagogy. Omšelé omítky, zašlé zdivo starých domů a prejzové střechy dávají studii nostalgickou náladu. Ze stejného roku pochází také první varianta obrazu Nádvoří ve staré Praze (1902), znázorňující závěrečnou část průchodu z domu čp. 848/I z Bílkovy ulice ke kostelu sv. Šimona a Judy na okraji ghetta. K tomuto motivu se vrací i později ještě dvakrát v obrazech Dvorek ze staré Prahy I a II (1905).

V roce 1905 začíná ve Slavíčkově tvorbě nové období, uvolňuje svůj rukopis a stupňuje výrazovost malby. Jeho hlavním působištěm se stává celá oblast od Františku přes Staré masné krámy v Rabínské a Masařské ulici až po Mariánské náměstí s Platnéřskou a Kaprovou ulicí na západě. Zřizuje si dokonce dočasně ateliér poblíž Židovské radnice, kterou také zachytil na jednom z prvních obrazů a později při dostavbě na kresbě z roku 1908. V únoru 1905 píše: „Teď chci malovat ty úzké uličky ghetta, než to celé zplundrují slavní konšelé staroměstští. Aby alespoň něco z té vábné klikatiny a architektonických zvláštností zůstalo pro věky, kdy po onom místě - Židovském Městě - nebude ani památky“. A na jaře 1906 pokračuje: „Pracuji teď v Židovském Městě, do té doby než odejdu ven, abych měl několik těchto ještě stávajících objektů, které už asi po létu budou zbourány“.

Tyto poznámky se vztahují k jeho obrazům ze Starých židovských masných krámů a jejich okolí, jednoho z posledních pitoreskních zákoutí ghetta v Rabínské a Masařské ulici (dnes v místech před hotelem Intercontinental). Dva menší přípravné obrazy nazvané Jatka v páté čtvrti (1906) líčí tento kout v různých denních dobách - obraz s přípisem „časné ráno“ zachycuje prostor v protisvětle, jen s úzkým pruhem nebe nad mansardovými střechami v časných ranních hodinách, s charakteristickým mlékařským vozem v popředí. Také výsledný rozměrný obraz Jatka v páté čtvrti II (1906) usiluje zachytit atmosféru místa brzy ráno, kdy světlo spadá po prejzových střechách a jasnými tóny osvětluje dláždění uprostřed uzavřeného prostoru, zatímco samotné masné krámy se ještě ztrácejí v tmavém stínu. V těžišti kompozice stojí vůz rozvážející košerované maso do stánků z jatek na Jánském náměstí, na pravé straně kompozici uzavírá v ostrém úhlu vystupující zeď Velkodvorské (Řeznické) synagogy, podél níž spěchají zahalené postavy žen v modrých pláštích. Melancholie Slavíčkových pražských obrazů se zde stupňuje v expresi, vyjádřenou výrazným kontrapunktem barev a neobvykle uvolněnou malbou. „Nikdy nezněly barevné rejstříky jeho palety mohutnějším a hlubším souzvukem nežli na tomto zdušeně žhavém plátně“, napsal o tomto obrazu malíř a kritik M. Jiránek. S masnými krámy souvisí ještě další dvě Slavíčkova díla. Patrně dřívější obraz Ze staré Prahy (1905) ukazuje pohled Masařskou ulicí k západu (včetně malé empírové budovy drůbežích jatek) a tvoří zcela uzavřenou kompozici, kam již téměř nezasahuje nebe ani slunce. Později se k této oblasti Slavíček vrátil ještě jednou menším, ale sugestivním obrazem, známým pouze z černobílé reprodukce, který se jmenuje Staré masné krámy v asanaci (1907). Z patra sousedního domu zachycuje prostranství mezi prázdnými domy, po němž kráčí postava osamělého chodce - jako výmluvný symbol těchto opuštěných míst.

Platnéřská ulice, olej, lepenka, 1906.

Druhá skupina Slavíčkových „asanačních“ obrazů souvisí s oblastí Platnéřské a Kaprovy ulice. Slavíčkův slavný obraz Mariánské náměstí (1906), prostranství uzavřené frontou domů v Platnéřské ulici a vpravo zbořeništěm bloku na místě pozdější Nové radnice, navazuje zřetelně na Jatka v páté čtvrti. Přesto je obraz uvolněnější a otevřenější, vše je zde v pohybu, větrné počasí, mraky na nebi a jejich odlesky na mokrém dláždění, stejně jako zahalené postavy spěchající přes náměstí. Na Mariánské náměstí navazují dva pohledy přímo z Platnéřské ulice (1906), která byla jednou z největších ztrát staré Prahy za asanace: „Praha je nyní plná slunce, den jak den rozpaluje staré baráky a zašklebené staré uličky to jasno dobře nesnášejí. Platnéřskou ulici jsem si namaloval přece...“ (1906). Obraz zachycuje hmotu domů úzké ulice, kam zasahuje jen malý pruh nebe, a soustřeďuje se na plochy starých zdí, malovaných bohatou škálou barevných odstínů. V roce 1908 maloval Platnéřskou znovu: „Praha mizí kus po kuse. I ta poslední bašta Platnéřská bude brzo rozbitá a zmizí nadobro - kusy posledního středověku a zůstane jen pár kostelů - a více nic...“. A v roce 1909 lituje ztráty Platnéřské: „Už zmizela ta poslední - do loňska celá a krásná jako středověký pilíř - ta Platnýřská - už není. Jaká historie obcházela ty domy - bylo vidět na tom románském sklepení v bývalém domě Lazara Žida - kdysi prvé koleji Karlově“.

Jako Platnéřskou maloval o něco později také souběžnou Kaprovu ulici. Odtud pochází obraz Kaprova ulice před asanací (1907), pohled na zbořeniště bývalé univerzitní koleje čp. 16/I, zachycující mohutné hmoty k demolici odsouzených domů s průvodem zdejších obyvatel, opouštějících město. A na počátku příštího roku zachytil v zimě malebné střechy zdejších domů ve dvou nevelkých pohledech Ze staré Prahy I a II (1908), které měly být přípravnými pracemi k velkému obrazu. Oba pohledy na sebe prostorově navazují a patří k nejlepším Slavíčkovým malbám, v nichž vynechaná místa, lazury, podkresba i bílá místa na zasněžených střechách tvoří neobyčejně dynamický celek. Zde poprvé také v obrazech z asanované Prahy opouští v širším a otevřenějším záběru stísněnou kompozici předešlých pohledů. „Maluji v Židech. Je tam v Kaprové ulici jeden blok domů odbourávaných s krásnými střechami, které mají patinu bývalých století...“

Ve Slavíčkových obrazech ze staré Prahy se prolíná jeho vlastní pocit nostalgie a melancholická atmosféra, rezonující s náladami přelomu století. Přes vcítění se do minulosti však zůstává Slavíček vždy současný, do jeho obrazů staré Prahy zasahují motivy, připomínající destrukci a novou výstavbu - dřevěné ohrady, složené zdivo nebo lešení -, které vnášejí do obrazů dramatické napětí. Tyto Slavíčkovy obrazy ze staré Prahy patří mezi jeho nejvýznamnější díla. Chodím ve starých jejích částech jako cizinec a hledám půdorys starých uliček - a už ho najít ani nelze, píše ještě v roce 1909 příteli. Na řadu obrazů, zachycujících konec starého Josefova, navazují další pohledy, které líčí současnou atmosféru přerodu Prahy v moderní velkoměsto, které vrcholí ve slavných pohledech Praha od Ládví (1908) a zejména Praha z Letné (1908).

(Výstava obrazů Antonína Slavíčka v pražské Městské knihovně potrvá do 5. září 2004.)

Facebook skupina
Kontakt: education@terezinstudies.cz
CC Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko (CC BY-NC 3.0)

Institut Terezínské Iniciativy Židovské Museum v Praze
Naši nebo cizí Evropa pro občany anne frank house Joods Humanitair Fonds
Claims Conference Fond budoucnosti
Nadační fond obětem Holocaustu Investice do rozvoje vzdělávání Bader
Nux s.r.o.